5. Tolketjenestens kvalitets- styringssystem ISO 9001
1 5.1 Hva er ISO 9001?
ISO 9001 er et kvalitetsstyringssystem sertifisert av Det norske Veritas.
Hensikten er å systematisere og opprettholde en grunnleggende integritet/kvalitet i hele bedriftens verdikjede – fra topp til bunn og innenfor alle vesentlige strukturer - alt nedfelt i en kvalitetshåndbok.
Bedriften blir årlig (en eller flere ganger) revidert ut i fra normene fastsatt i kvalitetshåndboka.
Den helhetlige kvaliteten på Tolketjenesten ytelsesnivå, kan blant annet beskrives slik:
- Fokus på kundetilfredshet/robuste medarbeidere - og ledelse/transparente og gjentagbare produktprosesser.
- Tydelige retningslinjer for kunderelatert prosesser.
- Gjennomført pålitelig kundestøtte og eventuell opplæring.
- Sørge for at tolker og oversettere har nødvendige språkferdigheter.
- Effektiv og nøyaktig i anbudsbeskrivelser.
- Rettidig, nøyaktig og transparent prissetting.
- Nødvendig opplæring, kursing av administrativt personell/legge forholdene til rette for arbeidsverktøy til tolker og oversettere, med mer.